Drumcircles (begeleidde / facilitated), wat zijn dat ?

Meer informatie over begeleidde drumcircles als communicatietraining, samenwerkingsspel, interactieve leerervaring of gewoon voor de fun.

Een drumcirkel is eigenlijk gewoon een groep die regelmatig bij elkaar komt en samen trommelt. Dat kan op verschillende manieren.
In de jaren 60 bestonden er 2 soorten drumcircles, met niets ertussenin:
cultuur-specifieke (studie)-drumcirkel:
dit is eigenlijk een soort studiegroep, waar bestaande ritmes (die niet veranderd mogen worden) uit een bestaande cultuur gespeeld en geoefend worden, vaste bestaande patronen (met bijbehorende gezangen), goed en fout, basis-ritmes worden aangereikt, enkele “gevorderden” soleren hier overheen. Drummen binnen de regeltjes van de betreffende cultuur.
anarchistische-freeform-hippie-thunder-drumcirkel:
geen regels, geen vorm,geen leider, geen begeleider, iedereen is gelijkwaardig en doet wat ie wil, momenten van wanorde wisselen zich af met spontaan-geboren muzikale hoogtepunten. Crash-burn-and-die: instorten, verbranden en doodgaan van het ritme, en daarna weer gewoon opnieuw beginnen :-)

Onder invloed van Arthur Hull ontstond eind jaren 60 een nieuwe vorm van drumcirkel, tussen de 2 al bestaande vormen in:
de “facilitated” – begeleidde drumcirkel:
hierin worden geen ritmes aangereikt, iedereen speelt (en verandert) ritmes “(van)uit zichzelf”, de begeleider bewaakt het groepsproces, zorgt voor structuur en veiligheid, en bevordert met ervaringsgerichte oefeningen en games het zelfstandig musiceren en de verbondenheid van de groep. Er is geen “goed of fout”. Er wordt veel geïmproviseerd (door wie wil). De groep (en de groepsleden) wordt gestimuleerd om drumcirkel-bewustzijn te ontwikkelen, in hoe een drumcirkel functioneert en werkt, en zo zelfvoorzienend te worden.

Geen leraar of leider in Drumcircles

In tegenstelling tot een traditionele ritme-les of percussie-workshop, waarin de leraar of begeleider voortdurend oplossingen en voorbeelden aandraagt, wijst de drumcircle-begeleider(-facilitator) alleen maar in de richting waar de antwoorden door de deelnemers zelf gevonden kunnen worden. Hij richt de aandacht van de deelnemers op de wezenlijke onderdelen van muziek-maken (en samenwerken), zodat deelnemers zelf hun eigen ritmes kunnen ontdekken, en antwoorden op hun vragen kunnen vinden. Deelnemers ontwikkelen een drumcirkel-bewustzijn, waardoor uiteindelijk de facilitator zichzelf overbodig heeft gemaakt, en alleen nog maar de bespeler is van een prachtig levend,  ademend en zelfvoorzienend instrument dat we drumcirkel noemen.

Binnen een begeleidde drumcircle ondergaat de groep een gezamenlijke leerervaring. De inzichten die in de drumcirkel naar voren komen werken positief op de samenwerking binnen uw bedrijf, afdeling of groep.
Het creatieve proces van samen-muziekmaken bij drumcircles haalt de deelnemers uit de gangbare verhoudingen binnen het bedrijf. Samen wordt er met plezier en enthousiast muziek gemaakt, waardoor er op een nieuwe manier verbinding gemaakt kan worden.drumcircles

Gefaciliteerde / begeleide drumcircles

Bij begeleidde drum circles gaat om het spelen ‘trommelen’ van spontaan gecreëerde ritmes die elkaar aanvullen en ondersteunen.
Het gaat niet zozeer om wat er gespeeld wordt, maar meer om het ervaren van het verlangen naar gezamenlijkheid, verbinding en harmonie, wat in ieder van ons aanwezig is. Chaos is moeilijk te verdragen, zowel binnen de muziek, als binnen uw groep, team of bedrijf. Daarom is iedereen in een groep uiteindelijk op zoek naar een zeker mate van verbinding en harmonie.
De bereidheid tot non-verbaal te communiceren en de mate van aandacht voor het geheel ipv. de persoonlijke prestatie bepalen de kwaliteit van het gezamenlijke geluid van de groep. Al deze gebieden worden op speelse wijze en door middel van de eigen ervaring verkend.

In gefaciliteerde/begeleidde drumcircles gaat het om het “leren-zonder-leren”: de deelnemers worden op speelse wijze aangemoedigd om in-het-moment (hier en nu), in samenspel met de anderen, hun eigen ritmes, geluiden en klanken te vinden. Zonder de druk om “het goed te moeten doen” kunnen de deelnemers ontspannen, en kunnen hun handen, de ritmes vrij hun gang gaan. Als vanzelf wordt er onderling afgestemd en ontstaat er muzikale harmonie en eensgezindheid: de ultieme teambuilding.
De facilitator/begeleider observeert, begeleid indien nodig, en benoemt wat er in de groep gebeurt. Hij ondersteunt de deelnemers in het zelf ontdekken van de essentie van verbinding en non-verbale communicatie.

In de loop van de drumcircle worden concentratie op het gezamenlijke geluid, focussen, ontspannen, naar elkaar luisteren, en onderlinge afstemming een vanzelfsprekendheid.