Freeform hippie thunder drumcircle videos

Sommige drumcircles zijn zonder enige begeleiding. Arthur Hull noemt dat “freeform hippie thunder drumcircles”. Vrije vorm, hippie, donder cirkels. Gewoon allemaal lekker rammen zeg maar :-).
Deze vorm komt voort uit de Rainbow-gatherings, die ontstonden in Amerika na de jaren 70, en veel weg hadden van het originele woodstock festival, maar dan zonder centraal podium.
Een andere uitdrukking die hij hiervoor gebruikt is “crash-burn-and-die” of “anarchistic” (anarchistisch, zonder enige regel of vorm). Iemand begint, anderen gaan meespelen, en je speelt een ritme gewoon net zolang door tot het verongelukt/neerstort, verbrand en doodgaat. Dan begint er iemand weer een nieuwe ritme. In tegenstelling tot begeleidde drumcircles is er meestal weinig evolutie en overgang binnen een ritme. I.p.v. dat de veranderingen langzaam en geleidelijk gaan (met af en toe een duwtje van de facilitator) stort een ritme op een gegeven moment gewoon in, en dan begint er weer een nieuw ritme.

thunder drumcircle

In Amerika zijn er heel veel van deze drumcircles, maandelijks of zelfs wekelijks. er wordt daar ook veel gedanst, in het midden en/of eromheen. Ook dansen met hoepels (hulla-hoop), jongleren en vuurspugen komen veel voor.
Afhankelijk van waar het is en wie er komen kan de drumcircle soms meer Afrikaans georiënteerd zijn, meer latin, of meer Arabisch.

Hieronder een paar video-voorbeelden, met soms ook oudere hippies (verouderde hippies :-)

hippiethunderdrumcircle

hippie drumcircle

geef je op voor de nieuwsbrief!

Geef je op voor de nieuwsbrief van Beenhakkers Slagwerk, dan krijg je bericht wanneer Beenhakkers Slagwerk openbare drumcircles organiseert waar jij aan mee kunt doen. Community drumcircles (gemeenschaps-drumcircels), waarin  mensen van alle leeftijden en niveaus op ontspannen manier samen muziek kunnen maken op percussie- instrumenten. Ervaring is niet belangrijk, iedereen kan meedoen.

Je geeft je op door je naam en email-adres in te vullen in de “side-bar” rechts.

Meer informatie over community drumcircles (gemeenschaps-drumcircels) vind je op deze pagina

drumcircle

volg Drumcircles Holland op Twitter

volg Beenhakkers Slagwerk nu ook via Drumcircles Holland op Twitter  voor het laatste nieuws over drumcircles, percussie en drummen
Drumcircles Holland
follow on Twitter fot latest news on drumcircles, percussion and drumming

Laatste Tweets over drumcirclee, percussion en drums etc. nu ook in de sidebar rechts!

de oude account zal langzaam verdwijnen
BSlagwerk
the old account will slowly fade away

twitter

Cup Song manual – handleiding

cup song manual – handleiding

In de filmpjes gebruiken ze een groot soort plastic bekertjes, van slush-puppy of shakes, maar je kan ieder soort bekertje gebruiken, ook plastic of papieren koffie-automaat-bekertjes. Bekers van dikker plastic (Ikea, Hema ed) kan ook, maar die klinken niet zo goed :-)

het ritme in woorden is (in het Engels)

clap-clap bumblebee clap up-down (rest)
clap turn tap-tap switch pat down (rest)

clap=handen klappen
bum-ble-bee= 3 klappen op de beker (NL: pan-ne-koek)
tap-tap =1  beker tegen hand tikken 2 beker op de tafel tikken
switch = bekertje van hand wisselen
pat = vlakke hand op de tafel
(rest)=tel rust

In het Nederlands:
klap-klap pannekoek klap op-neer
klap draai tik-tik wissel plat-neer

nadeel van het  Nederlandse wissel voor switch dat er dan 2 lettergrepen (wis-sel) in 1 tel zitten (switch in Engels is makkelijker)
Of weet jij een ander Nederlands woord van 1 lettergreep voor switch?

Cup song in Gealic door 600 leerlingen. Ontroert me nog steeds, ook al heb ik het al 20 keer gezien.

Clip van de cup song Pitch Perfect’s “When I’m Gone” door Annna Kendrick

en nu nog meezingen :-)
begin met het refrein

tekst “When I’m Gone” , Annna Kendrick:

I got my ticket for the long way round
Two bottles of whiskey for the way
And I sure would like some sweet company
And I’m leaving tomorrow, what do you say

refrein
When I’m gone,  When I’m gone
You’re gonna miss me when I’m gone
You’re gonna miss me by my hair
You’re gonna miss me everywhere, oh
You’re gonna miss me when I’m gone

When I’m gone, When I’m gone
You’re gonna miss me when I’m gone
You’re gonna miss me by my walk
You’re gonna miss me talk, oh
You’re gonna miss me when I’m gone

I got my ticket for the long way round
The one with the prettiest of views
It’s got mountains, It’s got rivers
It’s got sights to give you shivers
But it sure would be prettier with you

refrein

Drum circle finder

Links om drumcircles te vinden in jouw omgeving
(in Nederland is er nog weinig, en de vraag is of de informatie op deze site actueel is)
Links to find a drumcircle in your neighborhood

International drum circle finder at drumcircle.net

look here for the USA drum circle finder at drumcircle.net

Drum Circle Finder page on Facebook

Drum Circle Locator group on Facebook

on Facebook
facebook.com/drumcirclefinder

drum circle locator

if you have another link for finding drumcircles, add them in a comment below!

Zouden drums moeten worden verkocht in apotheken?

Zouden drums moeten worden verkocht in apotheken?
Met deze hilarische titel schrijft Christine Stevens een artikel op haar website Upbeat Drumcircles Ze stelt dat trommels en trommelen (of drums en drummen) bijdragen aan een gezonde leefstijl en het immuun-systeem verbeteren

percussion-drumskorte stukjee vertaald:
De trommel speelt een unieke en belangrijke rol in het toelaten van mensen om de voordelen voor de gezondheid van recreatief musiceren ervaren.
Er is een reden waarom het trommelen een oud instrument van gemeenschaps gezondheid is geweest in culturen uit Afrika , Egypte , Brazilië, Cuba Zuid-Amerika. In al deze culturen (en vroeger ook in Europa) speelt de trommel en ritme een belangrijke rol in de spirituele praktijk, ceremonie en ritueenl. Hieronder een aantal belangrijke aspecten van groeps-drummen, die zowel persoonlijke en gemeenschappelijke gezondheid bevorderen

Drummen is toegankelijk – de trommel is een gebruiksvriendelijk instrument dat iedereen kan spelen .
Drummen is onmiddellijk – het biedt een unieke leercurve , met snelle resultaten .
Drummen creëert een gemeenschappelijke basis voor de meest onervaren speler en deskundige tegelijk , jong en oud , gehandicapten en niet-gehandicapten .
Drummen stimuleert zelfexpressie – het is een medium van non – verbale creativiteit.
Drummen stimuleert communicatie – tussen culturen , leeftijden en handicaps .
Drummen vermindert spanningen, zowel onderling als persoonlijk – het unieke esthetisch genot van trommelen creëert een basis voor fysieke en emotionele ontlading .
Drummen is een sociaal elixer – het brengt mensen bij elkaar in een geweldige ervaring vol met inspiratie en verbinding.

Vitamine D – Vitamine Drum
Zelfs als we de trommel en zijn unieke bijdrage aan de culturele behoefte aan kwaliteit van leven en aansluiting begrijpen, moet het niet worden verward als een remedie. Het nemen van uw vitamines zal verkoudheid niet genezen. Zij zullen echter helpen het  immuun-systeem te versterken, en de gevoeligheid voor virussen te verminderenn. Drummen is geen wondermiddel. Zelfs penicilline helpt niet bij ieder persoon. De trommel is niet als een pil die meteen werktHet is het proces van deelnemen dat de  verandering creëert.

Spelen met onze handen of met één stok maakt drummen meest toegankelijke muziekvormen. En toch, het cruciale element blijft de nadruk op plezier, zelfexpressie, ondersteuning en verbinding. Dit is veel belangrijker dan de vraag of mensen van blad muziek kunnen lezen, goed kunnen tellen of technische vaardigheden hebben. Ik heb bij muziektherapie juist veel mensen zonder enige kennis van specifieke ritmes of muziek wonderbaarlijke ritmes zien spelen.

Christine Stevens is een geregistreerd muziektherapeut en is directeur van Music Therapy en Wellness, een drum-programma van Remo, Inc

UpBeatDrumcircles

TaKeTiNa

Taketina is heel erg in opkomst. Wordt ook wel de Yoga van ritme genoemd. Het is een combinatie van bewegingspassen, klappen en stemritme. Hoewel ik zowel aan yoga en ritme doe, is het niet helemaal mijn kopje thee zullen we maar zeggen.
Hieronder 2 video’s van youtube over Take Tina. Als je “taketina” intypt bij Youtube krijg je een hele lijst aan video’s

hoeronder een vertaling van een beschrijving op wikipedia over Taketina
TaKeTiNa, ontwikkeld door de Oostenrijkse percussionist Reinhard Flatischler, is een muzikaal en meditatief groepsproces voor mensen die hun bewustzijn van ritme willen ontwikkelen. In TaKeTiNa zijn er drie verschillende ritmische lagen vertegenwoordigd door middel van stem, klappen en stappen, die gelijktijdig gebeuren. Vocale ritmes en klap-ritmes, begeleid door de berimbau, veranderen voortdurend, terwijl de stappen, ondersteund door een surdo trommel, hetzelfde blijven. De surdo stabiliseert het basisritme van de stappen, terwijl de call – and- response zang dient om de ritmische bewegingen te destabiliseren en opnieuw te stabiliseren. Dit proces van gelijktijdige stabilisatie en destabilisatie (chaos en orde) creëert een verstoring, die de deelnemers toestaat om herhaaldelijk uit het ritme te vallen, en weer terug te komen. De deelnemers worden begeleid in de ervaring van ritmische-archetypen , ritmische beelden die diep verankerd zijn in het menselijk bewustzijn. Volgens Flatischler, kan de individuele deelnemer door de steun van de groep in zijn of haar eigen proces gaan, zo diepe muzikaal en persoonlijk vertrouwen opbouwen.

TaKeTiNa wordt gebruikt in de academische en klinische settings en ​​in bedrijfs-trainingen wereldwijd.

Originele engelse tekst
The TaKeTiNa Rhythm Process, developed by Austrian percussionist Reinhard Flatischler, is a musical, meditative group process for people who want to develop their awareness of rhythm. In a TaKeTiNa process, there are three different rhythmic layers—represented by the voice, claps, and steps—that continue simultaneously. Vocalization and clap rhythms, accompanied by the berimbau, constantly change while the steps, supported by a surdo drum, remain the same. The surdo stabilizes the basic rhythm of the steps, while call-and-response singing serves to destabilize and re-stabilize the rhythmic movements. In this process, the simultaneity of stabilization and destabilization creates a disturbance that allows participants to repeatedly fall out, and then fall back into rhythm.Participants are guided into the experience of rhythm archetypes, rhythmic images anchored deep in human consciousness. According to Flatischler, the support of the group allows the individual participant to go into his or her own process, building deep musical and personal trust.

TaKeTiNa is used in academic and clinical settings and in corporate trainings worldwide.

Grote Drumcircle bij NAMM 2014

Afspeellijst van Youtube-video’s van de grote jaarlijkse (al 20 jaar!!, de langst bestaande) drumcircle bij de jaarlijkse NAMM (National Association of Music Merchants) muziekbeurs in januari 2014 in het Anaheim Convention Center in Anaheim, onder Los Angeles in California (bijna Mexico).

De drumcircle wordt geleid door Arthur Hull (who other?) en ook door Christine Stevens en anderen die ik niet ken