trommel-filosofie

Trommelen – Percussie – Drummen – Slagwerk  omschrijvingen door anderen: trommel filosofie

Je kunt een het spelen van percussie en ritme op verschillende manieren omschrijven, en er van verschillende kanten tegenaankijken, totdat het bijna filosofisch wordt, en er een soort trommel-filosofie / percussie -filosofie / drum-filosofie onstaat.

Hieronder enkele omschrijvingen van anderen.
——————————————

de Dikke van Dale:
percussie = slag, stoot
trommel= een cilindervormig met een vel overspannen slaginstrument
slaginstrument = muziekinstrument wat geslagen wordt
trommelen = op de trommel slaan
——————————————

Twee vingers op de tafel, een tappend voetje op de maat, klappende handen, swingende heupen of een klakkende tong. Zo hebben we onszelf allemaal wel eens “betrapt” op het volgen van een ritme of het maken van een eigen beat, ons bewust en onbewust uitdrukkend in de meest originele vorm van communicatie. (Alberto de Souza)
——————————————

Het gebruik van muziek tijdens trainingen is een uitstekend hulpmiddel voor organisaties om inzicht te krijgen in groepsprocessen.

Muziek is een van de oudste en effectiefste communicatiemiddelen. Het eindresultaat van een percussieworkshop is vooral afhankelijk van goede onderlinge communicatie tussen de spelers zelf. Samenspel in een muzikale formatie leidt tot harmonie, en daardoor ontstaat er openheid en betrokkenheid. De teamgeest die ontstaat ervaren deelnemers als een krachtige inspiratiebron. (Redondo)
——————————————

Het fascinerende van een percussie workshop is de analogie die bestaat met het reilen en zeilen binnen een organisatie. De teambuildende elementen die nodig zijn om een organisatie goed te laten functioneren zijn precies dezelfde als welke een percussie workshop doen slagen: samenwerking in plaats van concurreren, teamwork in plaats van werken op eigen eilandjes. In perfecte afstemming moeten de krachten gebundeld worden. (ppp-percussion)
——————————————

Het maken van muziek in een groep is teamwork en loopt verbazingwekkend parallel met het reilen en zeilen van een organisatie. Om een goed resultaat te bereiken moet men goed naar elkaar luisteren en iedereen is verantwoordelijk voor zijn of haar eigen onderdeel. Samen muziek maken, bewegen en de stem gebruiken vergroot het groepsgevoel en maakt dat je opener staat voor de dingen die nog volgen, zoals een seminar of een training. Door een percussieworkshop raak je ontspannen, terwijl je tegelijkertijd energie opdoet en alerter wordt. (Meeting Point Entert.)
——————————————

De diverse secties zorgen dat het geheel veel meer is dan de som der delen. Iedere sectie is onontbeerlijk en voegt echt iets toe. Iedere deelnemer is er getuige van hoe het orkest groeit en groeit, beter en beter gaat klinken en hoe langer hoe steviger in de ‘beat’ komt. Bovendien: iedereen kan het! En zo is de muziek de metafoor voor samenwerking: teambuilding in optima forma. Er is een evidente analogie tussen het wel en wee van een organisatie en het functioneren van het orkest. Door samen te werken bundel je letterlijk je krachten, en samen, niet iedereen op zijn eigen eilandje, ben je verantwoordelijk voor het resultaat. (mevr. Beukenoot)
——————————————

“Why rhythm? Every individual has a rhythm, a customer has a rhythm, a client has a rhythm, a team has a rhythm, an organization has a rhythm, a country has a rhythm, this whole world has a rhythm. All those rhythms are creating this complex and poly-rhythmical universal composition. All those rhythms are changing all the time, in a very fast tempo. Especially in the world of business, time plays an important role. Time is money. To understand time, our concept of time, we need to study the many aspects of rhythm. To become flexible in a changing environment and to adapt yourself to a new infrastructure it is important to develop a good understanding of rhythm.” (Art in Rhythm)
——————————————

De drempel om mee te doen is laag en ervaring met muziek is niet nodig. Samen muziek maken zet mensen in beweging en het samen trommelen wekt veel energie en daadkracht op in een groep. Door het gebruik van zachtere instrumenten naast de trommels zijn naar elkaar luisteren en op de ander afstemmen belangrijk. De beloning komt direct, doordat we harmonie ervaren: het gevoel onderdeel te zijn van de groep geeft voldoening. We zijn even helemaal met muziek bezig en dat geeft een sensationeel gevoel. Op trommels slaan is expressie in pure vorm, het roept speelsheid op. (Anitáya)
——————————————

inzet van de percussieworkshop als:
– Energizer om de after-lunch-dip op te vangen – Flitsende start – Fantastiese afsluiter – Ontsuffend Intermezzo – Werkonderbreking tijdens congressen, seminars of vergaderingen – Doelgerichte groepstraining – Ludiek onderdeel van een personeelsdag – Metafoor in veranderingsprocessen of organisatievraagstukken –

——————————————
trefwoorden:

-Motivatie, teambuilding, groepsgevoel, interactie, ontspanning, plezier, betrokken, in flow, leiden, volgen, improvisatie, samen
-Percussiespektakel

——————————————
trefzinnen:
“Samen aan de slag”
“Elkaars ritme aanvoelen”
“Gezamenlijk het ritme zoeken”
” In een gezamelijk ritme komen”
“Zorgen dat het geheel als muziek in de oren klinkt”
“Tot harmonie komen”