artikel volkskrant

artikel in Volkskrant-bijlage “Profiel”: De Slagwerker van donderdag 7 febr 2002, met vermelding van Beenhakkers Slagwerk.

De artikelschrijver en de mensen die in dit artikel aan het woord komen weten duidelijk niet wat een percussieworkshop of een drumcircle inhoudt. Ze proberen uit te leggen dat je niet zomaar hoogstaand klassiek slagwerk kunt leren spelen: het is de klassieke fout van de klassieke musicus die niet buiten zijn eigen belevingswereld kan kijken, en alles alleen daar aan kan afmeten, en volksmuziek (en “volksritmes”) als minderwaardig beschouwt.
Natuurlijk kun je in korte tijd samen een leuke ritme-compositie spelen, als je kunt loslaten dat het hoogstaand klassiek slagwerk moet worden!
Eenvoudig ritmisch samenspel door beginners, dat echt uit het hart komt, kan muzikaler en subtieler zijn dan een professioneel klassiek slagwerk-ensemble

tekst artikel, laatste schuingedrukte deel gaat over Beenhakkers slagwerk, zonder overigens met mij gesproken te hebben, ze hadden de informatie gewoon van internet gehaald:

Een mens móet drummen. Curt Sachs, vader van de moderne instrumentenkunde, zei het zo: ‘ Alleen de mens is begiftigd met een bewust gevoel voor ritme.’ En als hij daar eenmaal de lol van inziet, dus ‘de prikkeling en het gevoel van welbehagen dat ritme geeft, heeft ondervonden’, dan kan hij niet anders, hij kan ‘geen weerstand bieden aan het verlangen om ritmische bewegingen te maken, te dansen, op de grond te stampen, in zijn handen te klappen, te slaan op zijn buik, zijn borst, zijn benen, zijn achterste.
Iets primitiefs heeft het dus wel, dat slagwerk. ‘Laagdrempelig’ is ook een woord dat wel eens valt, met name inkrijgen waar het Orff-instrumentarium (de bekende klepper-, kleng- en klakblokjes) voor het grijpen ligt. Geen workshopleider die het in zijn hoofd haalt een stelletje leken achter een batterij strijkinstrumenten neer te zetten ter bestudering van de groepsdynamica. Maar bij Beenhakkers Slagwerk in Utrech – workshops percussie voor bedrijven, trainingen en groepen – kan het allemaal, zoals U wilt met 29 conga’s, 24 djembe’s, 32 surdo’s en toms, 110 cowbells, 55 agogo’s, 175 tambourims, 165 shakers, 200 claves, als je www.beenhakkers.nl mag geloven.
  En toch: ‘je kunt toch niet zomaar 2 deksels tegen elkaar slaan’ zegt Jan Pustjens, sinds 1974 soloslagwerker van het koninklijk Conservatorium in Amsterdam, tevens directeur van slagwerkgroothandel Pustjens Percussion Products.