TaKeTiNa, leven is ritme

Taketina is heel erg in opkomst. Wordt ook wel de Yoga van ritme genoemd. Het is een combinatie van bewegingspassen, klappen en stem-ritme. Hoewel ik zowel aan yoga en ritme doe, is het niet helemaal mijn spirituele kopje thee zullen we maar zeggen.
Hieronder 2 video’s van youtube over Take Tina. Als je “Taketina” intypt bij Youtube krijg je een hele lijst aan video’s

hieronder een vertaling van een beschrijving op wikipedia over Taketina
TaKeTiNa, ontwikkeld door de Oostenrijkse percussionist Reinhard Flatischler, is een muzikaal en meditatief groepsproces voor mensen die hun bewustzijn van ritme willen ontwikkelen. In TaKeTiNa zijn er drie verschillende ritmische lagen vertegenwoordigd door middel van stem, klappen en stappen, die gelijktijdig gebeuren. Vocale ritmes en klap-ritmes, begeleid door de berimbau, veranderen voortdurend, terwijl de stappen, ondersteund door een surdo trommel, hetzelfde blijven. De surdo stabiliseert het basisritme van de stappen, terwijl de call – and- response zang dient om de ritmische bewegingen te destabiliseren en opnieuw te stabiliseren. Dit proces van gelijktijdige stabilisatie en destabilisatie (chaos en orde) creëert een verstoring, die de deelnemers toestaat om herhaaldelijk uit het ritme te vallen, en weer terug te komen. De deelnemers worden begeleid in de ervaring van ritmische-archetypen , ritmische beelden die diep verankerd zijn in het menselijk bewustzijn. Volgens Flatischler, kan de individuele deelnemer door de steun van de groep in zijn of haar eigen proces gaan, zo diepe muzikaal en persoonlijk vertrouwen opbouwen.

TaKeTiNa wordt gebruikt in de academische en klinische settings en in bedrijfs-trainingen wereldwijd.

Externe links:
Taketina website Nederland
Wikipedia over Taketina

Originele engelse tekst Taketina

The TaKeTiNa Rhythm Process, developed by Austrian percussionist Reinhard Flatischler, is a musical, meditative group process for people who want to develop their awareness of rhythm. In a TaKeTiNa process, there are three different rhythmic layers—represented by the voice, claps, and steps—that continue simultaneously. Vocalization and clap rhythms, accompanied by the berimbau, constantly change while the steps, supported by a surdo drum, remain the same. The surdo stabilizes the basic rhythm of the steps, while call-and-response singing serves to destabilize and re-stabilize the rhythmic movements. In this process, the simultaneity of stabilization and destabilization creates a disturbance that allows participants to repeatedly fall out, and then fall back into rhythm.Participants are guided into the experience of rhythm archetypes, rhythmic images anchored deep in human consciousness. According to Flatischler, the support of the group allows the individual participant to go into his or her own process, building deep musical and personal trust.

TaKeTiNa is used in academic and clinical settings and in corporate trainings worldwide.

taketina

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.