Uit de maat dansen

Het onderwerp “uit de maat dansen” komt natuurlijk voort uit de wens om IN de maat te dansen. Toch is het ook interessant en nuttig om ook dieper op UIT de maat dansen in te gaan.

Er zijn verschillende redenen waarom mensen niet in de maat kunnen dansen.

  • Dit kunnen mensen zijn:
  • die de beat niet kunnen horen (beat-deaf), maar dat zijn maar heel erg weinig mensen
  • die geen maatgevoel hebben
  • die de lichaamscoördinatie missen. Je hoort de maat wel, maar je armen en benen doen niet mee.
  • voor wie de muziek te snel of te langzaam is.
  • voor wie de muziek te ingewikkeld klinkt, zodat ze de maat moeilijk of niet kunnen horen.
  • die zich gewoon slecht op iets kunnen concentreren en snel afgeleid zijn

Uit de maat dansen

  • Soms is het zelf mooier om naar iemand te kijken die niet kan dansen,­ dan naar iemand die heel eentonig dezelfde pasjes op de maat eruit stampt.­
  • Soms zijn mensen die op hun eigen manier niet in de maat dansen juist heel erg aan het genieten, en dat is veel leuker om naar te kijken dan naar iemand die heel erg in de maat zijn best staat te doen.
  • Verschillende mensen maken vaak hele verschillende dansbewegingen. Hoe gekker, hoe leuker om naar te kijken.
  • Als iemand heel erg anders danst, kan dat betekenen dat die persoon geen moeite heeft om los te gaan, en zich niet schaamt ten opzichte van anderen

uit de maat dansen

Help. ik kan niet dansen! Tips

  • Ga thuis op je favoriete muziek dansend uit je dak. Alleen, voor de spiegel of met 1 of meerder vrienden/vriendinnen
  • Doe samen met een vriendin of vriend op een feest of de dansvloer bewegingen van anderen na voor de lol (niet om die ander belachelijk tem aken natuurlijk)
  • Ga naar een hardcore of hardstyle feest (bestaan die nog?), daar is iedereen veel teveel met zichzelf bezig om naar jou te kijken, en dansen is daar vaak gewoon een variatie op springen.
  • Hou het simpel: op de muziek een beetje heen en weer bewegen met je benen, armen en kont. Of doe gewoon een beetje gek.

Geruststellende gedachtes als je vind dat je niet kunt dansen

  • Zijn mensen die goed kunnen dansen dan zoveel leuker?
  • Veel andere mensen op de dansvloer zijn ook bezig met hoe ze op zelf andere overkomen. Dus kom jij helemaal niet “over” bij hen, want ze letten helemaal niet op wat jij doet, maar op wat jij van hen vindt.
  • Misschien kijkt er wel iemand of een paar mensen naar je, maar dan kijken ze tenminste naar jou zoals je zelf bent. Als ze lacherig gaan doen over jou zijn ze juist zelf de sukkels.
  • Na een paar borrels of cocktails gaat het een stuk makkelijker!
  • Als je zelf denkt dat je het niet kunt gaat het meestal niet lukken. Heb wat meer zelfvertrouwen!
  • Als je eenmaal in de menigte op de dansvloer staat, dan ga je vaak vanzelf!
  • Op een hardstyle- techno- hardcore – of ander feest maakt het vaak echt niks uit hoe je danst. Als je maar lol maakt en voor jezelf lekker bezig bent.

Leren Bewust uit de maat te dansen

Als je goed op de maat kan dansen,­ is uit de maat dansen JUIST moeilijk i

Tips om uit de maat te leren dansen:

  • Luister niet naar de muziek.
  • Kijk niet naar mensen die op de maat dansen.
  • Denk aan / concentreer je op iets heel anders dan de muziek en dansen.
  • Kijk naar mensen die uit de maat dansen en doe ze na.

Als je Bewust UIT de maat kunt dansen, probeer dan het verschil te voelen met IN de maat dansen.
Als je moeite hebt om in de maat te dansen, zet dan een videoclip met dansende mensen op, een online aerobics les of een online dansles om IN d e maat te dansen

Filmpjes en wedstrijd uit de maat dansen

Ik weet niet of deze mensen in dit 1e filmpjes écht niet in de maat kunnen dansen.
Of is het misschien een wedstrijd is wie het beste uit de maat kan dansen? Wat denk jij?

De eerste 3 filmpjes hieronder zijn overduidelijk wél van een wedstrijd wie het beste uit de maat kan dansen.

Tips om in de maat te leren dansen

  • Luister actief naar de muziek voordat je gaat dansen. Luister met je hele aandacht en herken dingen in de muziek: verschillende instrumenten, de melodie, misschien het drumstel of de basgitaar.
  • Kijk wat de andere mensen doen, en probeer daar de beat / maat uit af te leiden. Je kunt ook ander mensen ongeveer nadoen.
  • Probeer te voelen of wat je doet bij de muziek past (dit zal niet altijd lukken).
  • Dansvormen waar je alleen danst, dus niet met een partner, zijn wat veiliger als je een slecht maatgevoel hebt.
  • Bij bijvoorbeeld Ecstatic Dance en ‘blote voeten dansen’ is het niet zo erg als je uit de maat danst. Bij Trance-Dance dans je met een blinddoek op, dan valt het helemaal niemand op of je wel of niet in of uit de maat danst. Oefening baart kunst, dus veel dansen, dan wordt het sowieso beter.

Ritmegevoel en maatgevoel trainen

Als je je ritmegevoel oefent, wordt ook je maatgevoel beter.
Ritmegevoel is dan dat je ritmes kunt horen en begrijpen en ook zelf ritmes kunt spelen of naspelen.
Maatgevoel is dat je de beat van muziek kunt oppikken en ermee kunt meetikken of meespelen. Eigenlijk dat je ritmes in de juiste tempo van de anderen kunt spelen, of met de muziek mee kunt spelen (of dansen natuurlijk).

Deze ‘Gratis Ritmetips voor mensen met een slecht ritmegevoel‘ kunnen je ook helpen. Het zijn 11 oefeningen om​ op eenvoudige manier je slechte of matige Ritmegevoel ​moeiteloos te ontwikkelen. Met een beter ritmegevoel en maatgevoel kun je makkelijker in de maat dansen.

Leren Bewegen

Het kan ook behulpzaam zijn om (beter) te leren bewegen. Soms is uit de maat dansen gewoon een gevolg van dat je lichaam niet kan (of wil) uitvoeren wat je hersen-impulsen aangeven. Dat kan je oefenen door meer te bewegen en je bewust te worden van je lichaam ende bewegingen die je lichaam maakt.

  • Yoga kan je helpen bewust te worden van je lichaam, en bovendien je concentratievermogen verhogen
  • Aerobics, Steps, Zumba en soortgelijke sportschool-lessen bestaan ook uit bewegen op muziek. Met deze fitnessoefeningen op muziek kun je bewegen in de maat goed oefenen. Als je je schaamt voor je uit-de-maat- gedrag kun je het natuurlijk ook via de TV of Online lessen volgen. Online Aerobic, Zumba, of dergelijke zijn ook een goed alternatie voor de ‘normale” dansles.
  • Vechtsporten, Tai-Chi, Chi Qong en aanverwanten zijn ook goed om bewegen te oefenen

Verschillen in Danspasjes

Soms zijn er bij “paar-dansen” ook verschillende voorgeschreven danspasjes mogelijk op dezelfde muziek. Dan lijkt het of het dans-stel uit de maat danst, maar ze beginnen gewoon (bewust) op een ander punt.
De chachacha wordt bv bij de ballroom dansschool aangeleerd als 1-2- chachahca. In Cuba (waar de dans vandaan komt) dansen ze chachacha-2-3.
Zo kun je salsadansen op de 1e tel beginnen 1-2-3-rust. In Cuba (waar de dans oorspronkelijk vandaan komt, dansen ze 1-rust-3-4. En er is zelfs nog een Cubaanse variatie, de Cubaanse Son, voorloper van de Salsa, die je rust-2-3-4 danst. Zo kun je IN de maat toch verschillende danspasjes doen.

Leren dansen zonder Ritmegevoel

Als je de maat niet goed hoort is dansles misschien niet het 1e wat in je opkomt. Toch zijn er ook danslessen waar je je niet hoeft te schamen voor je slechte maatgevoel. Bovendien oefen je in een goede dansles behalve bewegen, ook hoe je wat meer kunt loskomen en te ontspannen. Zo kun je zonder of met een slecht ritmegevoel tóch (waarschijnlijk tot een bepaald niveau) leren bewegen in de maat en te dansen.

  • Er zijn danslessen waarbij het niet zo belangrijk is of je goed in de maat danst, zoals Biodanza en de 5 ritmes.
  • Buikdansen (lacht niet!) schijnt ook helemaal niet zoveel om ritme te gaan, en je wordt er lenig en soepel van. En of je al kunt dansen of helemaal niet: in het begin snapt niemand er een bal van :-).
  • Al je jonger bent kun je ook op streetdance gaan.
  • Moeilijkere danslessen als je niet zo’n goed ritmegevoel hebt zijn bijvoorbeeld Salsa en Tango.
  • Of je gaat op een online danscursus. Deze hieronder klinkt bijvoorbeeld al heel aantrekkelijk: Iedereen kan leren dansen.

Links

Ritmecoaching kan je ritmegevoel en maatgevoel verbeteren, wat erg goed helpt om het dansen in de maat te verbeteren.

Over de schrijver van dit Artikel
Eigenaar en Creatief Directeur , Beenhakkers Slagwerk
Hans Beenhakkers is Ritmekunstenaar, afgestudeerd Percussionist, opgeleid Drumcircle en Health Rhythms Facilitator, ervaren en enthousiast begeleider van Muzikale energizers, Multi-instrumentalist, RitmeCoach, Stembevrijder, Gediplomeerd Hatha- en Bhakti-Yoga Docent en heeft Psychologie gestudeerd. Hij is een expert op het gebied van ritme en ritmegevoel, kan jouw ritmegevoel perfect coachen, en wil iedereen het plezier van ritme spelen laten ervaren.